Sprawdziliśmy jak naprawdę jest z popularnością podcastów w naszym kraju.

Ostatnio podcasty mają dobrą passę. Dużo się o nich mówi zarówno na branżowych konferencjach, jak i w szeroko pojętych mediach. Powstaje coraz więcej tytułów, narodziły się wyspecjalizowane w ich realizacji agencje oraz pierwsze sieci zrzeszające twórców. Doczekaliśmy się także superprodukcji – serialu śledczego magazynu “Pismo”, która zbiera znakomite recenzje.

Ale ile tak naprawdę osób w Polsce słucha podcastów? Na razie nie sposób podać twardych statystyk poza ogólnikowymi “więcej niż rok temu” lub “co trzecia osoba miała w ostatnim miesiącu kontakt z podcastem”. Niewiele to jednak oznacza. Brak jednolitej analityki i uniwersalnego narzędzia badawczego, powoduje, że ruch jest rozproszony. Podcasterzy nie spowiadają się też namiętnie z liczb. Tu i ówdzie chodzą słuchy, że odcinki Okuniewskiej notują kilkadziesiąt tysięcy odsłuchań.

Postanowiliśmy, że inaczej podejdziemy do tematu i spróbujemy spojrzeć na popularność podcastów w Polsce na podstawie tego co mogą nam dostarczyć wyszukiwarki – Google i YouTube.

Wniosek 1 – coraz więcej osób szuka podcastów

Wystarczy spojrzeć na wykres z Google Trends, prezentujący nasilenie wyszukań w perspektywie ostatnich pięciu lat.

Trudne, bo anglojęzyczne, pojęcie zaczyna być przedmiotem zainteresowania większej liczby internautów niż vlog.

Wniosek 2 – blogi górą / choć dogorywają

Nadal jest to śmiesznie niski wolumen w porównaniu do zapytań o blog. Aczkolwiek – co ciekawe – ostatnie 5 lat to znaczący spadek popularności tego słowa kluczowego. Można by rzec – blogerzy, szukajcie swojej nowej szansy w podcastach! Należy jednak mieć na uwadze, że pojęcie bloga na tyle już się opatrzyło / osłuchało, że wiele osób nie ma potrzeby sprawdzania czym jest blog per se – spadek może zatem wynikać z braku konieczności weryfikacji zjawiska, a w przypadku audycji internetowych proces edukacji wciąż trwa.

Jakie konkretnie są to liczby? Jedno z wiodących narzędzi do badania potencjałów w zakresie wyszukiwanych fraz, ahrefs.com, dostarcza takich danych:

12 tysięcy zapytań w skali miesiąca nie jest małą liczbą, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że osoby już zapoznane ze zjawiskiem mają swoje ulubione audycje zapisane w aplikacjach do odtwarzania (Spotify/Google Podcast/etc). Kolejny odsetek, to Ci, którzy szukają po nazwiskach autorów i konkretnych tytułach podcastów.

Wniosek 3 –
podcasterzy to jeszcze nie youtuberzy

Pewnie nie jest wielkim odkryciem, że jeśli zestawimy największe gwiazdy podsfery i youtuberów zasięgi tych drugich będą większe. Potwierdzenie znajdujemy w liczbie wyszukań.

Na YouTube ta przewaga uwidacznia się jeszcze mocniej:

Wniosek 4 – Okuniewska jest mocna

Faktem jest, że jedną z twarzy polskiej sceny podcastowej stała się Joanna Okuniewska. Google Trends dobrze obrazuje wzrost zainteresowania jej twórczością:

Najciekawsze są tu zestawienia – dla przykładu zobaczcie jak wypada liderka audiocontentu w porównaniu do Blowka. Zwróćcie uwagę na ostatnie miesiące:

Królowa podcastów znad Wisły (choć stacjonująca w Islandii) przebija w naszym kraju nawet króla światowych podcastów Joe Rogana…


Oczywiście powyższych danych nie można traktować zerojedynkowo, aczkolwiek są one ciekawym tropem, rzucającym więcej światła na owianą do tej pory nutką tajemniczości popularność podcastów w ojczyźnie. Widać, że coś drgnęło.

Tylko czy się utrzyma?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *