Sprawdziliśmy jak naprawdę jest z popularnością podcastów w naszym kraju.
Ostatnio podcasty mają dobrą passę. Dużo się o nich mówi zarówno na branżowych konferencjach, jak i w szeroko pojętych mediach. Powstaje coraz więcej tytułów, narodziły się wyspecjalizowane w ich realizacji agencje oraz pierwsze sieci zrzeszające twórców. Doczekaliśmy się także superprodukcji – serialu śledczego magazynu “Pismo”, która zbiera znakomite recenzje.
Ale ile tak naprawdę osób w Polsce słucha podcastów? Na razie nie sposób podać twardych statystyk poza ogólnikowymi “więcej niż rok temu” lub “co trzecia osoba miała w ostatnim miesiącu kontakt z podcastem”. Niewiele to jednak oznacza. Brak jednolitej analityki i uniwersalnego narzędzia badawczego, powoduje, że ruch jest rozproszony. Podcasterzy nie spowiadają się też namiętnie z liczb. Tu i ówdzie chodzą słuchy, że odcinki Okuniewskiej notują kilkadziesiąt tysięcy odsłuchań.
Postanowiliśmy, że inaczej podejdziemy do tematu i spróbujemy spojrzeć na popularność podcastów w Polsce na podstawie tego co mogą nam dostarczyć wyszukiwarki – Google i YouTube.
Wniosek 1 – coraz więcej osób szuka podcastów
Wystarczy spojrzeć na wykres z Google Trends, prezentujący nasilenie wyszukań w perspektywie ostatnich pięciu lat.
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/google_trends_podcast.png)
Trudne, bo anglojęzyczne, pojęcie zaczyna być przedmiotem zainteresowania większej liczby internautów niż vlog.
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/google_trends_pocast_vlog.png)
Wniosek 2 – blogi górą / choć dogorywają
Nadal jest to śmiesznie niski wolumen w porównaniu do zapytań o blog. Aczkolwiek – co ciekawe – ostatnie 5 lat to znaczący spadek popularności tego słowa kluczowego. Można by rzec – blogerzy, szukajcie swojej nowej szansy w podcastach! Należy jednak mieć na uwadze, że pojęcie bloga na tyle już się opatrzyło / osłuchało, że wiele osób nie ma potrzeby sprawdzania czym jest blog per se – spadek może zatem wynikać z braku konieczności weryfikacji zjawiska, a w przypadku audycji internetowych proces edukacji wciąż trwa.
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/google_trends_podcast_blog.png)
Jakie konkretnie są to liczby? Jedno z wiodących narzędzi do badania potencjałów w zakresie wyszukiwanych fraz, ahrefs.com, dostarcza takich danych:
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/podcasty_liczba_wyszukan_2.png)
12 tysięcy zapytań w skali miesiąca nie jest małą liczbą, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że osoby już zapoznane ze zjawiskiem mają swoje ulubione audycje zapisane w aplikacjach do odtwarzania (Spotify/Google Podcast/etc). Kolejny odsetek, to Ci, którzy szukają po nazwiskach autorów i konkretnych tytułach podcastów.
Wniosek 3 –
podcasterzy to jeszcze nie youtuberzy
Pewnie nie jest wielkim odkryciem, że jeśli zestawimy największe gwiazdy podsfery i youtuberów zasięgi tych drugich będą większe. Potwierdzenie znajdujemy w liczbie wyszukań.
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/google_podcasty.png)
Na YouTube ta przewaga uwidacznia się jeszcze mocniej:
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/youtube_podcasty.png)
Wniosek 4 – Okuniewska jest mocna
Faktem jest, że jedną z twarzy polskiej sceny podcastowej stała się Joanna Okuniewska. Google Trends dobrze obrazuje wzrost zainteresowania jej twórczością:
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/okuniewska.png)
Najciekawsze są tu zestawienia – dla przykładu zobaczcie jak wypada liderka audiocontentu w porównaniu do Blowka. Zwróćcie uwagę na ostatnie miesiące:
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/okuniewska_blowek.png)
Królowa podcastów znad Wisły (choć stacjonująca w Islandii) przebija w naszym kraju nawet króla światowych podcastów Joe Rogana…
![](https://podcastblog.pl/wp-content/uploads/2019/10/okuniewska_rogan.png)
Oczywiście powyższych danych nie można traktować zerojedynkowo, aczkolwiek są one ciekawym tropem, rzucającym więcej światła na owianą do tej pory nutką tajemniczości popularność podcastów w ojczyźnie. Widać, że coś drgnęło.
Tylko czy się utrzyma?