Polski rynek podcastów jest nadal domeną indywidualnych twórców. Polem oranym przez setki hobbystów i entuzjastów, którzy całość pracy nad audycjami wykonują samodzielnie. Wspomagając się pracą znajomych, bądź nieformalnych współpracowników.
Zainteresowanie marek i większych organizacji jest wciąż dość umiarkowane, choć pojawiają się pierwiosnki, jak opisywane przez nas „Dziewczyny z sąsiedztwa”, sponsorowane przez SHOWROOM czy „Śledztwo Pisma” stworzone przez Magazyn Pismo i wspierane przez Sebastiana Kulczyka.
Szlaki dla form bardziej sformalizowanych i stanowiących zorganizowany przekaz przecierają stowarzyszenia i instytucje, które tworzą popularne i profesjonalne podcasty.
W tym wpisie zbieramy szereg audycji, na które warto zwrócić uwagę ze względu na ich oryginalność, unikalność bądź ich znaczenie dla wytyczania dobrych praktyk i wskazywania możliwości, jakie PRowi dają podcasty.
Polskie podcast instytucji i organizacji
Strefa Psyche SWPS
To pozycja oczywista. Nie tylko ze względu na swoją rozpoznawalność (to jedna z popularniejszych i najczęściej przywoływanych produkcji), ale na konsekwencję i profesjonalizm, z jakim jej twórcy podchodzą do materii podcastu. To nie audycja robiona, bo podcast znalazł się gdzieś na marginesie planu komunikacji, ale przemyślany, zaplanowany i atrakcyjny dla odbiorców program pasujący idealnie do działalności instytucji, spod skrzydeł której wychodzi.
Na przekład – podcast Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury
To przykład na odwagę i pomysłowość twórców. W formie tekstowej najpewniej straszyłby niuansami, branżową nomenklaturą i docierał jedynie do ekspertów. Forma wideo wydaje się z kolei zbędna i dla wielu mogłaby być krępująca. Audio natomiast jest nie tylko angażujące i zmusza do mówienia o trudnych zagadnieniach w sposób zrozumiały i formułowania myśli na bieżąco, ale jest też angażujące i pozwala mówić o języku i translatoryce w formie rozmowy. Książki w podcastach są popularne. Wyodrębnienie z tego oddzielnego segmentu i wsparcie społeczności tłumaczy zasługuje na wzmiankę i kudosy.
Cyber Cyber – podcast Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń
Działalność organizacji pozarządowej to w zasadzie ciągła wymiana doświadczeń, rozmowy, przekonywanie nieprzekonanych, ewangelizowanie i budowanie świadomości. Stąd chyba każda fundacja powinna zastanowić się czy podcast tłumaczący jej raison d’être nie jest dobrym pomysłem. Jako że w naszej podsferze tematy technologiczno-developersko-informatyczne stanowią co najmniej 15% sceny, podcast fundacji poświęcającej się sprawom bezpieczeństwa teleinformatycznego wchodzi na sprawdzony grunt. To również dobre połączenie kwestii bardzo technicznych i eksperckich i tematów zrozumiałych dla szerszej grupy odbiorców. Polecamy uwadze między kolejnymi odcinkami Na Podsłuchu Niebezpiecznika.
Podcasty instytucji finansowych
Segment finansowo-biznesowo-doradczy jest ojcem chrzestnym polskiej podsfery. Kiedy nie śniły się nam jeszcze reporterskie śledztwa, celebrydzkie luźne gadki i true crime’owe dreszczyki, finansowi guru już analizowali i doradzali jak inwestować. Forma podcastu jest też idealna dla osób, które każdy down-time, jak podróże, czas między spotkaniami, czy wolne chwile starają się wykorzystać na zdobywanie wiedzy i sondowanie rynku. Albo przynajmniej lubią tak o sobie myśleć. Stąd duża podaż audycji organizacji poświęconych przedsiębiorczości i biznesowi.
Warto wymienić: podcast Warsaw Enterprise Institute, podcast Generali Investments czy podcast Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Audycje Kulturalne – podcast Narodowego Centrum Kultury
Podcasty kulturalne wydają się chlebem powszednim dla naszych uszu. Każdy bloger, youtuber, instagramer gadający od czasu do czasu o grach, serialach, filmach, komiksach, książkach czy czymkolwiek konsumowanym dla przyjemności, zabicia czasu czy dodania duchowi skrzydeł, w pewnym momencie zastanawia się nad uzupełnieniem swojej działalności o podcast. Dobrze więc, że państwowa instytucja powołana w celu edukacji kulturalnej i promocji dziedzictwa pokazuje jak robić to dobrze. Podcast nie tylko ciekawy i poruszający szerokie spektrum tematów od sztuki wysokiej po tą cowieczorną, ale wyprodukowany na wzorcowym poziomie.
Podsłuchaj Teatr – podcast Teatru Współczesnego w Szczecinie
Nie trzeba mieć „Narodowy” w nazwie, by tworzyć podcast. To, że instytucje kulturalne i nie tylko wchodzą na youtube i zaczynają na niego tworzyć dedykowany kontent, staje się dobrą i powszechną praktyką. Należy więc docenić mniejsze organizacje eksperymentujące z podcastami. Forma interesująca, bo znajdziemy tu zarówno fragmenty prób, wypowiedzi twórców, jak i rozmowy z widzami. Eksperymenty rodzą najciekawsze okazy.
Nie uwzględniamy podcastów wydawnictw, grup medialnych, serwisów internetowych i wszystkich zajmujących się codzienną medialną orką. Cieszy nas ich zainteresowanie podcastami i to, że powszechnie zaczynają je dostrzegać i utylizować, ale wydaje się nam to naturalne i niekoniecznie warte specjalnego docenienia.